Koncept: Tereza Marečková, Kateřina Součková
Scénář a režie: Jiří Adámek Austerlitz
Dramaturgie: Tereza Marečková, Kateřina Součková
Scéna a kostýmy: Ivana Kanhäuserová
Hudba: Ian Mikyska
Vizuál: Monsters, Filip Šach
Fotografie: Lucie Urban
Hrají: Pavla Beretová, Jana Pidrmanová, Miloslav König

Vyškrtaný Bůh


první spolupráce s Jiřím Adámkem Austerlitzem a poslední premiéra Masopustu
premiéra inscenace bude součástí festivalu …příští vlna/next wave…


po derniéře 13. 12. následuje beseda s tvůrci


13/12
17.00

Vyškrtaný Bůh

derniéra

s besedou s tvůrci

Eliadova knihovna

vyprodáno

Anotace

„Chvála Bohu, že už jsi tady!
Cože? Znáš mé tajemství; kde jsem byl Bohem posvěcený, já sám, já s váhou svojí pravé ceny?“


Vyškrtnuté repliky se toulají světem ticha. Jaký rozměr vlastně škrtáme, vyškrtneme-li zmínky o Bohu, svatosti a další spirituální motivy? A čím je pak nahrazujeme?
Ve spolupráci s kolegy z divadel v Čechách i na Moravě shromažďujeme dokumentární materiál. Sbíráme zbytky, které jim spadly pod stůl při úpravách dramatických textů. Chceme tomuto vytěsněnému materiálu poskytnout „útulek“ v Eliadově knihovně. Z hromady tohoto „duchovního odpadu“ necháváme vybujet nový život.
Vezmeme „do hry“ i staré, zapomenuté a různě zašlé kusy scénografie a kostýmů z derniérovaných kusů našeho divadla. Chystáme Masopust k finálnímu škrtu, který bude dávat smysl mimo jiné tím, že vytvoří prostor pro vznik něčeho nového.
Možná bohy a Boha musíme „škrtat“. Tím je vlastně přibíráme do hry jako spoluaktéry a skrze jejich – možná zastaralou - formu si uvědomujeme přítomnost tajemství, k němuž je potřeba stále hledat nová pojmenování. Právě “škrtem” začínáme hledat jejich pro současnost znělou podobu a tvář.


Recenze

Z hravého jamování postupně vyrůstá docela pozoruhodná inscenační struktura. Navádí k přemýšlení nad tématem a propojuje globální kulturní zázemí s příběhem naší kultury, spjaté jaksi přirozeně s náboženskými termíny. Současně upozorňuje i na jakési podvědomé cenzorství (vyškrtávání replik souvisejících s Bohem by bylo pochopitelné za socialismu, ale proč teď?). A to vše je nenásilně propojeno s příběhem spolku Masopust a jeho vývojem.
Jana Soprová, Tsunami / Next Wave (16. 9. 2024)


Premiéra

15. 9. 2024

Derniéra

13. 12. 2024


délka představení

70 minut bez přestávky


projekt je realizován s finanční podporou SFK

Vyškrtaný Bůh


první spolupráce s Jiřím Adámkem Austerlitzem a poslední premiéra Masopustu
premiéra inscenace bude součástí festivalu …příští vlna/next wave…


po derniéře 13. 12. následuje beseda s tvůrci


13/12
17.00

Vyškrtaný Bůh

derniéra

s besedou s tvůrci

Eliadova knihovna

vyprodáno

Anotace

„Chvála Bohu, že už jsi tady!
Cože? Znáš mé tajemství; kde jsem byl Bohem posvěcený, já sám, já s váhou svojí pravé ceny?“


Vyškrtnuté repliky se toulají světem ticha. Jaký rozměr vlastně škrtáme, vyškrtneme-li zmínky o Bohu, svatosti a další spirituální motivy? A čím je pak nahrazujeme?
Ve spolupráci s kolegy z divadel v Čechách i na Moravě shromažďujeme dokumentární materiál. Sbíráme zbytky, které jim spadly pod stůl při úpravách dramatických textů. Chceme tomuto vytěsněnému materiálu poskytnout „útulek“ v Eliadově knihovně. Z hromady tohoto „duchovního odpadu“ necháváme vybujet nový život.
Vezmeme „do hry“ i staré, zapomenuté a různě zašlé kusy scénografie a kostýmů z derniérovaných kusů našeho divadla. Chystáme Masopust k finálnímu škrtu, který bude dávat smysl mimo jiné tím, že vytvoří prostor pro vznik něčeho nového.
Možná bohy a Boha musíme „škrtat“. Tím je vlastně přibíráme do hry jako spoluaktéry a skrze jejich – možná zastaralou - formu si uvědomujeme přítomnost tajemství, k němuž je potřeba stále hledat nová pojmenování. Právě “škrtem” začínáme hledat jejich pro současnost znělou podobu a tvář.


Recenze

Z hravého jamování postupně vyrůstá docela pozoruhodná inscenační struktura. Navádí k přemýšlení nad tématem a propojuje globální kulturní zázemí s příběhem naší kultury, spjaté jaksi přirozeně s náboženskými termíny. Současně upozorňuje i na jakési podvědomé cenzorství (vyškrtávání replik souvisejících s Bohem by bylo pochopitelné za socialismu, ale proč teď?). A to vše je nenásilně propojeno s příběhem spolku Masopust a jeho vývojem.
Jana Soprová, Tsunami / Next Wave (16. 9. 2024)


Premiéra

15. 9. 2024

Derniéra

13. 12. 2024


délka představení

70 minut bez přestávky


projekt je realizován s finanční podporou SFK


Koncept: Tereza Marečková, Kateřina Součková
Scénář a režie: Jiří Adámek Austerlitz
Dramaturgie: Tereza Marečková, Kateřina Součková
Scéna a kostýmy: Ivana Kanhäuserová
Hudba: Ian Mikyska
Vizuál: Monsters, Filip Šach
Fotografie: Lucie Urban
Hrají: Pavla Beretová, Jana Pidrmanová, Miloslav König