Autor: Miloslav König, Fredy Hirsch
Režie: Jan Nebeský
Dramaturgie a spolupráce na scénáři: Tereza Marečková
Scéna: Jan Nebeský, Petra Vlachynská
Kostýmy: Petra Vlachynská
Hudba: Martin Dohnal
Vizuál: Lucie Urban, Petra Vlachynská, Monsters
Fotografie: Lucie Urban
Hrají: Miloslav König, Sebastian Pöthe

Fredy

svaté zlo


začátek dramaturgického úvodu s Terezou Marečkovou před reprízou 29. 9. je ve 20:40


Út

6/9
19.00

Fredy

Eliadova knihovna

Druhá repríza

Koupit
Čt

29/9
21.00

Fredy

Eliadova knihovna

S dramaturgickým úvodem

Koupit

Anotace

Některé příběhy jsou zdánlivě nedotknutelné. Nesou velké napětí. Mají skryté plochy a tajné chodby. Můžeme jen tančit kolem vchodu do jeskyně a nahlížet dovnitř. Život Fredyho Hirsche k takovým příběhům patří. Je zahalený několikerou nedotknutelností – je to příběh trenéra a učitele dětí v nelidských podmínkách, žida v koncentračním táboře, příběh homosexuála v totalitě.

Důraz na tělesnou zdatnost, pohyb a hygienu. Na kázeň a pravidelnost. Jak si může člověk v totalitním vězení uchovat sebeúctu? Tím, že s dětmi nacvičuje divadelní představení? Že v nich i v sobě buduje vědomí nedotknutelnosti, možnosti hry a proměny?

Na konci života byl Fredy postaven před výzvu k celotáborové vzpouře. „Přesvědčoval jsem ho, že je nezbytné mít nějakého vůdce a že on byl za něj vybrán. Na to mi řekl, že chápe situaci, že však kvůli dětem se nemůže rozhodnout. Podle popisu si Fredy Hirsch vyžádal hodinu na rozmyšlenou.“ Pohybujeme se divadlem „hodiny na rozmyšlenou“, podle vzpomínek pamětníků, filozofických map, pohádek pro děti a pohybů těl při setkání s jinými těly.


Recenze

Fredy běhá, cvičí, skáče. Tuží tělo, kázeň vyžaduje, na hygienu dbá – jen tak se přežít dá. Tohle není intelektuál napínaný skřipcem duchovních hlubin. Je to člověk akce, kterého však lidé jiné akce, totiž konečného řešení, doženou a zaženou do rozpoložení, jež nejsou o nic méně mučivá než onoho genetovsko-bridelovského zloděje. Ten je však sám za sebe a pro sebe, zatímco Fredy cítí odpovědnost za děti v koncentračním táboře, jimž se snaží ulehčit příšerný úděl. Dětský živel v inscenaci zastupuje příkladný svěřenec zosobněný dvanáctiletým Sebastianem Pöthem, jehož zkušenost s herectvím je patrná a zdatně Königovi sekunduje. Nebeského režie v zásadě hrůzný půdorys (fragmentarizovaného) příběhu odlehčuje ironií i vtípky (například se zmrzlinou), aniž by to odvádělo pozornost od základní situace člověka v mezní situaci.

Josef Chuchma, Divadelní noviny (15. 6. 2022)


Upozornění

přístupné divákům starším 15 let


Premiéra

4. 6. 2022


Ke stažení

Fredy

svaté zlo


začátek dramaturgického úvodu s Terezou Marečkovou před reprízou 29. 9. je ve 20:40


Út

6/9
19.00

Fredy

Eliadova knihovna

Druhá repríza

Koupit
Čt

29/9
21.00

Fredy

Eliadova knihovna

S dramaturgickým úvodem

Koupit

Anotace

Některé příběhy jsou zdánlivě nedotknutelné. Nesou velké napětí. Mají skryté plochy a tajné chodby. Můžeme jen tančit kolem vchodu do jeskyně a nahlížet dovnitř. Život Fredyho Hirsche k takovým příběhům patří. Je zahalený několikerou nedotknutelností – je to příběh trenéra a učitele dětí v nelidských podmínkách, žida v koncentračním táboře, příběh homosexuála v totalitě.

Důraz na tělesnou zdatnost, pohyb a hygienu. Na kázeň a pravidelnost. Jak si může člověk v totalitním vězení uchovat sebeúctu? Tím, že s dětmi nacvičuje divadelní představení? Že v nich i v sobě buduje vědomí nedotknutelnosti, možnosti hry a proměny?

Na konci života byl Fredy postaven před výzvu k celotáborové vzpouře. „Přesvědčoval jsem ho, že je nezbytné mít nějakého vůdce a že on byl za něj vybrán. Na to mi řekl, že chápe situaci, že však kvůli dětem se nemůže rozhodnout. Podle popisu si Fredy Hirsch vyžádal hodinu na rozmyšlenou.“ Pohybujeme se divadlem „hodiny na rozmyšlenou“, podle vzpomínek pamětníků, filozofických map, pohádek pro děti a pohybů těl při setkání s jinými těly.


Recenze

Fredy běhá, cvičí, skáče. Tuží tělo, kázeň vyžaduje, na hygienu dbá – jen tak se přežít dá. Tohle není intelektuál napínaný skřipcem duchovních hlubin. Je to člověk akce, kterého však lidé jiné akce, totiž konečného řešení, doženou a zaženou do rozpoložení, jež nejsou o nic méně mučivá než onoho genetovsko-bridelovského zloděje. Ten je však sám za sebe a pro sebe, zatímco Fredy cítí odpovědnost za děti v koncentračním táboře, jimž se snaží ulehčit příšerný úděl. Dětský živel v inscenaci zastupuje příkladný svěřenec zosobněný dvanáctiletým Sebastianem Pöthem, jehož zkušenost s herectvím je patrná a zdatně Königovi sekunduje. Nebeského režie v zásadě hrůzný půdorys (fragmentarizovaného) příběhu odlehčuje ironií i vtípky (například se zmrzlinou), aniž by to odvádělo pozornost od základní situace člověka v mezní situaci.

Josef Chuchma, Divadelní noviny (15. 6. 2022)


Upozornění

přístupné divákům starším 15 let


Premiéra

4. 6. 2022


Ke stažení


Autor: Miloslav König, Fredy Hirsch
Režie: Jan Nebeský
Dramaturgie a spolupráce na scénáři: Tereza Marečková
Scéna: Jan Nebeský, Petra Vlachynská
Kostýmy: Petra Vlachynská
Hudba: Martin Dohnal
Vizuál: Lucie Urban, Petra Vlachynská, Monsters
Fotografie: Lucie Urban
Hrají: Miloslav König, Sebastian Pöthe